NOTÍCIES

El preu de la llet

Es reparteix poc valor al llarg de la cadena d’aquest producte bàsic en la cistella de la compra. Aquesta és la conclusió de l’estudi elaborat pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) publicat el passat mes de juny i que ha tingut en compte les campanyes de producció de llet líquida envasada des del 2018 al 2020. 

 

Amb les dades extretes es confirma que determinats baules de la cadena tenen una incidència elevada en la configuració del preu que els consumidors i consumidores paguen per un litre de llet líquida envasada de llarga durada (LELD) adquirit en un lineal de venda.

De fet, 7 capítols de costos ja suposen el 87,7% del preu final. Els imports que tenen major rellevància són els costos de l’alimentació del bestiar, dels envasos i de la remuneració de les persones treballadores.

La fabricació i comercialització de llet LELD és el principal destí de la llet crua de vaca produïda i recollida a Espanya (entorn del 30% del total). Els altres destins d’aquesta llet són els que permeten la producció de formatges, llets acidificades, mantega o llets concentrades entre altres productes. Així doncs, l’estudi elaborat pel MAPA no té en compte la llet crua de vaca destinada a la producció de la resta de productes.

L’elaboració d’aquest informe contribueix a analitzar la formació de preus d’un producte tan rellevant en la cistella de la compra com és la llet, i ha tingut en compte els ingressos, costos, beneficis i pèrdues que es generen en els diferents moments de la cadena de valor, ja que tots ells tenen un impacte sobre el preu final que paguem les consumidores i consumidors.

En paral·lel, el MAPA publicarà mensualment la dispersió de preus reals de la compra de llet de consum per tal que tot el procés sigui el màxim de transparent possible.

Què és la cadena de valor?

Són totes les activitats necessàries per a crear un producte o servei. En el cas de la llet, la cadena de valor comprèn els agents que intervenen des del moment de la producció fins el moment del seu consum.